Thursday, September 2, 2010

Tak kan dengan Upin dan Ipin pun korang dengki?


Disebabkan terlalu stress dan terdesak akibat misi yang masih belum tercapai, kini kelihatan gerombolan beruk itu berdemo bagai hilang arah. Bakar bendera sudah. Berak merata-rata sudah. Baling najis ke dalam kedutaan pun sudah. Namun masih belum menjadi.


Lalu, mereka pun cari taktik lain. Telur busuk dan ikan masin busuk pula digunakan sebagai senjata terbaru. Dipercayai ia merupakan senjata sulit yang ‘BERTEKNOLOGI TINGGI’. Kalau terkena pada mangsa, nescaya akan hilang deria bau selama sepurnama.


Paling lucu, ikon kartun popular Malaysia iaitu Upin dan Ipin turut jadi sasaran gerombolan beruk yang semakin terdesak. Seperti orang yang mengidam nak makan ayam. Tak dapat daging ayam, dapat bau
taik ayam pun jadi la.

Dipetik dari media seberang
Kisah si kembar botak asal negeri jiran, Upin dan Ipin, di televisi Indonesia mulai jadi pelampiasan kekesalan orang. Kemarahan sejumlah orang di Tanah Air terhadap pemerintah Malaysia akhir-akhir ini membuat mereka gelap mata, menuntut semua yang berbau negara serumpun itu cabut dari bumi Indonesia.

Sebuah aksi yang digelar di Tegal, nun di Jawa Tengah, menuntut dihentikannya penyiaran film kartun itu. “Ipin-Upin salah satu simbol membawa budaya Malaysia, yang haram hukumnya kita tonton,” ujar Fatur Rahman, koordinator aksi yang tergabung dalam Simphoni Bangsa, kemarin.

“Kita dipaksa memahami omongan gaya Malaysia kayak Ipin-Upin yang tak memiliki mutu seni, padahal tontonan anak seperti Si Unyil lebih mendidik anak Indonesia,” ujar Fatur.

Bahkan Wakil Ketua DPR Taufik Kurniawan pun setuju penghentian penayangan film Upin-Ipin itu. "Tentunya paling tidak pemerintah Indonesia harus mencoba gertakan diplomasi yang enteng-enteng, seperti memblokir film seri Upin-Ipin yang dibuat Malaysia," ujar Taufik kepada Detikcom.




Nasionalis1982 : Haha..rupanya gerombolan beruk amat cemburu dengan Upin dan Ipin. Betul betul betul.


8 comments:

Anonymous said...

kerek punya indon, nak makan nasi pun minta malaysia, tak reti syukur.. orang malaysia panggil bodoh sombong

Anonymous said...

dah le bodoh sombong plak miskin lagiii adoooiii manusia yg tak tau terimakasih sama malaysia....klu blh nak lagu2 indon bann dari radio dan tv ...cerita macam sampah

Anonymous said...

haha..ternyata Upin dan Ipin lebih berpengaruh dari Peterporn.

Anonymous said...

tahniah kepada upin dan ipin kerana sudah menjadi salah satu ikon malaysia.

Megat Alam Gempita said...

Apa nak pelik kat pendemo2 Indon sasau nih, martabat mereka cuma serendah harga RM10.45 dengan sebungkus nasi berlaukkan tempe goreng dan taugeh rebus jer seorang. Iman cuma senipis pembalut tempe, negara sendiri pun berantakkan ada hati nak guna buluh runcing untuk serang Malaysia, takat boleh gila melalak jer la...
Betul...betul...betul

Anonymous said...

hehe...setuju dengan kamu wahai Megat Alam Gempita.

Betul betul betul

Anonymous said...

Memang benar..upin dan ipin lebih diminati kanak2 indon.Banyak T shirt cetak rompak wajah upin dan ipin yang dijual di pasar Tanah Abang.
Malah ada pihak yang mengaku bahawa asal cerita itu adalah milik mereka tapi kerana tidak ada penerbit disana yang mahu skrip ceritanya,maka skrip itu dijual pada penerbit di Malaysia.....tak tahulah apakah benar atau memang dasar mereka yang senang2 mengaku apa saja hak mereka.
Sinetron dan drama dari indonesia yang berlambak ditayangkan oleh stesyen2 tv malaysia banayak mendedahkan budaya mereka yang berbeza dari budaya orang malaysia.Sepatutnya dihentikan sahaja tayangan tersebut kerana tidak banyak pengajaran yang dapat diperolehi dari menontonnya...

rabong wijaya said...

bangsa indon hati mereka penuh dengan hasad dengki dan cemburu sesama sendiri...pada pendapat saya elemen2 begitu telah diserapkan melalui sukarno dengan kempen ganyang malaysia pada era 60an dulu...jadi elemen2 tersebut telah tertanam di dalam jiwa semua bangsa indon...ia jadi turun temurun...jadi pada saya ulah mereka itu ibarat kentut hanya berbau tapi tidak memudaratkan....malaysia hanya untuk melayu...jika indon berani sila kemari...kami banyak pasukan berani mati...tidak percaya sila cuba...