Monday, July 5, 2010

Melayu Pulau Pinang Menangis

Rumah di atas bakal diambil alih dan dirobohkan. Ia milik saudara sebangsa dan seugama kita di Pulau Pinang. Adakah kita ambil sikap peduli? Yalah..rumah tu 'orang lain' punya, pandailah dia jaga sendiri. Bukan ahli keluarga kita pun.

Sekarang kita boleh lah cakap macam itu dan ini. Tapi ingatlah, satu hari nanti kita mungkin akan menjadi 'orang lain' itu. Pada masa tu, siapa lagi kita nak minta tolong?


Sungguh menyedihkan melihat nasib bangsa kita di Pulau Pinang. Tanah dan rumah diambil-alih atas alasan pembangunan dan kemajuan. Apa yang penduduk dapat? Cuma pampasan bernilai RM75 ribu.

Pemaju jangan fikir yang penduduk melayu adalah bangsa yang mata duitan. Sepatutnya pampasan yang diberikan adalah dalam bentuk rumah bukannya wang. Mana ada lagi rumah yang harganya bawah RM100 ribu. Susah nak dapat. Kalau di hulu kampung boleh lah. Mereka ini rata-rata nya adalah nelayan. Jika nak cari rumah, mestilah di tepi laut juga. Jika tidak, macam mana nak cari rezeki untuk ke laut.

Kasihan bangsa kita di sana, sudah lah rumah hilang, rezeki sebagai nelayan pun hilang. UMNO Pulau Pinang tolonglah bantu mereka. Bantulah apa yang terdaya. Pertahankan hak mereka.


5 comments:

Anonymous said...

Sama-sama kita berdoa. Makin lama makin risau dibuatnya.

Macam dah kat palestin dah ni. Penduduk dirampas tanah dan rumah.

Anonymous said...

Kadang-kadang malas nak cerita pasal orang Pulau Pinang ni..Biasa le keturunan pengkhianat besar melayu orang Pulau Pinang,bapak Yahudi Melayu pun dari Pulau Pinang dan Pulau Pinang di hadiahkan oleh Inggris oleh Sultan Kedah masa dulu...Kerabat ni jugak yang bagi bagi Singapura keluar dari Malaysia dan isu Limbang bagi ke Brunei Blok L dan M yang bagi orang Pulau Pinang jugak...Boria Melayu Pulau Pinang ni le yang paling banyak buat taik....Citer pun tak guna jalan terpantas dirikan Kem Askar Melayu terbesar Malaysia di Pulau Pinang dengan kadar segera....melayu Pulau Pinang oh melayu Pulau Pinang.....Biak pi la....dah lagu tu ...bodo...bodo

My Longest Yard said...

Masih lenakah Pak Lah di Penang? Mengapa beliau tidak membantu bangsa kita di sana?

Pak Lah..Pak Lah...bangkitlah..

melayuangkat said...

Salam semua,

INI jugalah yang mereka mahu semasa mengundi pada PRU dulu..nasi dah jadi bubur buat masa sekarang.

ONCE gone, its gone forever...tuff times ahead for the Malays in Penang Island..sorry to say this.

mohd rozi said...

haah laa..miskin dan daif benor orang melayuu kat sana... nape lah di bior kan...sape laa pejuang2 melayu yg lupa kat diorang.... pembangkang yg perintah sekarang kan...kannnn...uiih...patut laa org melayuu papa kedana ....kena bagi bee end [errr ke the end] jaga hal ehwal diorang nie....