Friday, July 16, 2010

Harga naik : Anwar pun 'berkokok'

Ayam. Ada bermacam ayam. Ada ayam kampung, ayam hutan, Ayam siam, ayam turki dan ayam belanda. Ayam hutan boleh terbang, ayam kampung dalam reban manakala ayam bandar di dalam pasar.

Semua ayam boleh berkokok. Tiap pagi pun kita boleh dengar ayam berkokok. Kalau henpon korang pasang alarm bunyi ayam berkokok, itu cerita lain.

Ayam tahu bila masa nak berkokok. Menjelangnya waktu fajar menyinsing, semua ayam akan standy suara dan pitching untuk berkokok. Setiap pagi, setiap hari, setiap minggu , setiap bulan dan seterusnya. Konsisten.

Ada sorang manusia yang macam ayam. Aku ulang ya. Macam ayam tapi bukan ayam. Dia tidak berkokok setiap hari. Dia akan berkokok bila perlu. Bila dia berkokok, kita akan tahu bahawa dia masih hidup. Bila dia berkokok, kita akan tahu dia tidak menyorok. Dan bila dia berkokok, kita akan tahu bahawa dia bijak. Bijak apa? Bijak ambil kesempatan.

Masa negara kecoh dengan isu pasir di Selangor, dia tidak berkokok. Bunyi dia batuk pun tiada. Sunyi sepi. Macam negara dilanggar garuda.

Namun bila timbul isu kenaikan harga petrol, diesel, gula dan gas, dia pun keluar menunjukkan muka dan mula ‘berkokok’. Kok kokkk kokkk kokkkkkkkkkkkkkk !!!

Ohh…Anwar sudah kembali. Lama tak jumpa. Rindu kamu. Hakk ptuih.

3 comments:

Ms Pearl said...

Ayam JANTAN lebih JANTAN dari DSAI ni.

p/s:

Tadi lunch time makan ayam gak kat Kenny Rogers :D

Anonymous said...

Peergggh bila barang naik 5 sen hujah al-juboree panjang berjela tapi bila suruh naik mahkamah settelkan kes liwat apasal tak naik-naik asyik liwat-liwat kes je....semua hujah tu dah basi skrip lama diperbaharui semula...biasa le gaji punahsihat cuma RM1 hinggit...

rinandamku said...

Anwar sapa tak kenal ? manusia paling pembohong dan munafik dalam negara , ..percayalah isu kenakan 5 sen ini akan dijaja oleh anwar seluruh pelusuk negara dgn ditambah pelbagai perisa untuk menyedapkan ceramah ,

hanya manusia bangang dan bahalol yg akan termakan dgn cerita anwar ..