Monday, April 26, 2010

Pengundi Cina : Adakah ini realitinya?


Memang diakui, antara isu yang menjadi tumpuan ketika menjelangnya pilihan raya kecil adalah pendirian pengundi-pengundi cina. Undi mereka dianggap sebagai undi kelas A. Yakni amat ditagih oleh parti yang bertanding terutamanya Barisan Nasional (BN).

Pandangan aku cuma satu. BN sudah melakukan kempen sehebat mungkin. Sekolah-sekolah aliran Cina dibantu dan dijanjikan peruntukan berjuta-juta ringgit, mesin dialisis diberi, bantuan untuk warga emas, bantuan itu, bantuan ini dan sebagainya berjaya diberikan untuk mereka. Malah, kerajaan sudah melakukan pelbagai usaha untuk memuaskan hati semua kaum termasuk kaum Cina. Ini termasuklah dasar kerajaan memperkenalkan MEB, konsep 1 Malaysia dan pelbagai usaha liberalisasi perniagaan yang kononnya menjadi asas ketidakpuasan hati kaum Cina.

Mungkin disebabkan terpesona dengan sambutan hangat yang diberikan oleh pengundi Cina atas janji-janji yang ditaburkan untuk mereka, kepimpinan Barisan Nasional, khususnya UMNO alpa dengan kepintaran serta tipu daya mereka. Memang benar, ramai pengundi Cina yang datang ketika majlis perjumpaan antara pemimpin BN tapi itu sebenarnya bukanlah bayangan undi mereka.

Dan hakikatnya, BN mungkin bukan lagi pilihan kaum Cina. Fokus utama mereka adalah untuk melihat kerajaan terdesak dan tertekan kerana itu lebih menguntungkan. Benarkah begitu?

9 comments:

Anonymous said...

Selagi malaysia tidak menjadi Singapura selagi itulah Cina tak akan berubah.... Cina dah pun memulakan langkah... Melayu di mana??? Jangan salahkan rakyat... Pemimpin di atas sanalah yang cukup celaka terutama Pemimpin PAS lah yang memecah belahkan perpaduan Melayu.

Fikirkanlah Melayu siapa yang menghukum melayu lain KAFIR...

JariLaser said...

Saya amat bersetuju dengan Anonymous. Cina sekarang mula curiga pada Melayu..Kenapa?...sebab Melayu makin pandai. Kalau dulu mereka tak heran melayu nak jadi Yb ke atau pegawai tinggi ke asalkan bahagian perniagaan mereka kuasai. Hanya dengan perniagaan mereka boleh jadi kaya raya dan memperbodohkan melayu.Tetapi sekarang lain..melayu dah pandai berniaga, dan mula menguasai ekonomi. Kedudukan mereka di'rasai' terancam. Melayu dah tak bodoh. Oleh sebab itu mereka mesti bersatu menidakkan kuasa dan apa yang melayu ada. Hari ini sedikit senang kerja mereka sebab sudah ramai melayu liberal dan penganut Islam yang sesat. Semangat Nasionalisma dan jati diri patriotik mereka sudah hampir pupus. Mereka ini boleh dicucuk hidung atas nama keadilan dan kesamarataan. Berhati-hatilah Melayu! Jangan menang sorak tapi kampung tergadai!






-----
I'm using youtube downloader

Anonymous said...

Maaf cakap. Bila tiba pilihanraya, melayu dengan mulut ternganga. Cina dengan mulut berisi.

Betul cakap anon kat atas. Melayu makin bijak berniaga menyebabkan cina rasa tergugat. Sebab tu mereka bersatu.

Yang pasti, Melayu tidak rasis. Sebab itu Kamal menang di Hulu Selangor.

Sekian.

melayuangkat said...

Salam,

Orang Melayu memang terkenal dengan sifat toleransi dengan Bangsa lain tetapi amat sensitif, cepat kecil hati, cepat terasa dengan Bangsa sendiri.

Pada pendapat saya, Kerajaan kena bijak dan belajar dari Ulu Selangor.
Tumpukan perhatian sepenuhnya pada Orang Melayu dan India. Apa-apa hal pun mereka juga yang beri undi pada kerajaan.

Ditempat Cina biarkan mereka minta tolong pada DAP atau NGO Cina. Mereka hanya perlu pada Kerajaan bila ada yang mati kena bunuh, nak buat laporan Polis dan bila rumah kena pecah masuk.

Mereka tak patut sombong dengan orang Melayu dan kerajaan, bila terdesak, tersepit muka orang Melayu juga yang menjelma dulu. Ini adalah hakikatnya.

Pada mana mana PRK nanti, biarkan MCA dan Gerakkan saja yang lain mereka ini. Kerajaan baik tumpukan untuk menangi hati orang Melayu dan India.

Tempat hard core Cina kalau boleh Kerajaan jangan bertanding, (Menghabiskan duit je) biarkan sampai kiamat pun mereka sama mereka, jangan pedulikan. Jangan hantar dan besarkan Balai Polis, LANTAKlah jika MAKSIAT berleluasa atau mereka bunuh membunuh sesama sendiri. Sebabnya? Sebabnya INILAH yang MEREKA MAHU. Mereka mahu hidup di Tanah Melayu tetapi CARA HIDUP macam di CINA atau HONG KONG.

Ini pendapat peribadi saya.

Anonymous said...

aku sokong cakap2 di atas semua dan aku syorkan supaya mulai sekarang melayu JANGAN beli barang di kedai org dia. apa pun yang nak beli, elak kedai dia. melainkan kalau tak ada di jual di kedai org kita. aku rasa kalau semua melayu buat macam ni, dia org akan terasa. kuasa membeli pada org kita tapi yang kayaraya org dia. sedarkan dia org cara ini dan lambat laun dia org akan terasa dan tunduk semula.

Anonymous said...

Aku setuju pendapat sahabat kita di atas,kita perbanyakan orang melayu kita berniaga dari perniagaan kecil hingga besar,kita musnahkan perniagaan mereka sedikit demi sedikit,kita jangan bagi muka pada bangsa mereka,mereka ini depan kita pandai berlakon,di sini kita boleh lihat perangai sebenar mereka yang hepokrit tak mengenang budi segala pengorbanan yang kita berikan tetapi mereka masih mempunyai sikap rasis terhadap bangsa melayu,aku sedih terdapat segelintir pemimpin yang tamakkan kuasa sanggup berkerjasama dengan mereka dan menghancurkan bangsa melayu itu sendiri dengan memperjuangkan dasar terbuka untuk semua kaum.Kuasa Ekonomi mereka dah berjaya menguasai semenjak dari dahulu lagi,dan kini tinggal kuasa politik saja yang mereka tunggu untuk di rampas dan menghancurkan bangsa kita,so fikir2lah sendiri.

Saya Rakyat Malaysia said...

DS Najib, saya merayu kepada anda agar membuka mata, memasang telinga.. Orang Cina sudah tidak sokong BN.

Jagalah hati kami, saudara Islam kamu. No 1 agama kami, No 2 bangsa kami, barulah no 3 negara kami.

Janji kamu 3juta untuk menyuburkan lagi sekolah cina untuk memecahkan lagi perpaduan negara Malaysia patut ditunaikan. surat yang dijanjikan keluar, sudah kah?

hak kami anda korbankan, hak mereka anda lebihkan. yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

pencinta kebenaran said...

salam..

tgk pd tahun 1999 undi melayu pd anwar..so seiring dgn masa si nuar bangsat ni pon menghasut pd hak sama rata..

n hari ni ramai melayu dah sedar agenda nuar ni..depan melayu kata bela melayu depan cina kata malaysia bukan melayu yg punya..

so dr situ lah org2 cina menolak bn..diorg nak hapuskan hak bumi...sy rasa kerajaan kena lakukan sesuatu pasal ni...maybe sejarah malaysia perlu dipertekankan..contohnya jus soli..

time tu org melayu cukup berlemah lembut dah..dulu kita bg kerakyatan dgn ganti hak kita terpelihara.. (pd pendapat sy tak perlu pon...mmg ni hak kita)

so skrg..sapa2 yg x mahu patuhi hak tu..kena lah angkat kain baju berambus dr malaysia..jadi warga israel pon ok..us pon..finland pon ok..mana2 lah..tgk lah tinggi rendah nya langit..

x pon balik cina sudah..

My Longest Yard said...

Terima kasih kepada yang memberi komen mengenai artikel ini. Komen tuan tuan amat aku sanjung.

PRK Hulu Selangor memberi hikmah kerana ia membuatkan orang melayu termenung dan berfikir panjang. ==========