Friday, September 2, 2011

Ketua Polis Negara patut syorkan ambulans diiringi dengan polis trafik

Sebenarnya, tiada masalah bagi sebuah ambulans dipandu melebihi kelajuan. Lebih-lebih lagi jika sedang membawa pesakit yang sedang tenat untuk mendapatkan rawatan di hospital.

KPN patut syorkan supaya polis trafik bermotosikal digunakan bagi mengiringi ambulans jika berlaku kecemasan.

Kalau polis trafik boleh escort VVIP, kenapa orang sakit tak boleh dapat layan sebegitu rupa?

6 comments:

Anonymous said...

Kadangkala TERlihat rombongan mengiringi org mati pun menggunakan khidmat Polis Trafik.. So apa bezanye mengiringi ambulance ke hospital/tempat kemalangan? Mana penting? Nyawa yg telah pergi atau nyawa yg masih 50-50??????

Anonymous said...

sangat setuju!

rombongan haji ke KLIA pun ada polis trafik escort..malangnya pesakit dalam ambulans terpaksa bertarung nyawa jika jalan sesak.

anti bohmau said...

setuju sangat! melihat kpd degilnya pemandu2 yg pentingkan diri sendiri nak bagi laluan kpd ambulans, elokla polis trafik digunakan sepenuhnya dlm kes2 kecemasan...

(arwah satu2nya anak lelaki ambo meninggal dlm ambulans menuju ke hospital dlm kesesakan hari raya eiduladha ke3 2005... ambo geram sgt masa tu. tp apapun, ambo redho lama lps tu...)

Anonymous said...

ambulan toyota tak sesuai kot dengan berat muatan, kelajuan dan jalan yang ada bengkang bengkok, yang van lama takde pun kedengaran kes-kes macam ni mungkin van lama tu tak boleh laju macam van sekarang.

amputra7th said...
This comment has been removed by the author.
amputra7th said...

Aku sndri pn prnah kena kes mcm ni, tp lain skit. Dlu aku prnah eksiden moto, kaki aku patah so tunggula ambulans dtg ambil. Lama punya lama aku tnggu ambulans, tbe2 ade abang tu ckp ambulans bru duk kt dpn hospital (jarak tmpat aku eksiden dgn hospital dlm 2km shaja) tsngkut dlm trafik jem teruk. Dh ble smpai ambulans tu, lps msukan aku dlm ambulans, pakcik yg bwa ambulans tu ckp, kne blik ke hspital ikut jln kmpung (jln altenatif) sbb jem teruk sgt. Dh hbs jln kg nk msuk jln besar, tsngkut skali lg dgn jem, pstu kreta awam wt dek je dm jem tu, nsib baik ade sebuah peronda polis kt stu, dia tlong eskot bg bukak jln skit2, smpai la dpn pintu msuk hspital...

"Hurmm, mcm VIP la aku rsa hri tu firsttime eskot dgn polis, hahaha!"

Tp kesimpulannye dsini ak nk ckp, elok sngt la klu ambulans dlm emergency ni ade eskot polis!