Seorang ibu, Izan Suhaila Mohd. Ali, 36, bernasib
baik selepas kesukaran yang dihadapinya di lapangan terbang Ho Chi
Minh, Vietnam mendapat pembelaan syarikat penerbangan negara, Malaysia
Airlines System Bhd. (MAS) dan Tourism Malaysia.
Segala-galanya bermula selepas ibu malang itu tidak dibenarkan
menaiki pesawat tambang murah AirAsia, AK 1455 untuk pulang ke negara
ini pukul 9 malam semalam dengan alasan anaknya, Maryam Sofea Mohd.
Reza, 14 bulan, menghidap demam campak.
Paling memilukan, kakitangan syarikat penerbangan itu tidak
menghiraukan penjelasan Izan Suhaila anaknya sudah pulih daripada demam
campak dan kesan tompokan hitam yang kelihatan merupakan parut akibat
penyakit tersebut.
Mengulas kejadian itu, kakak Izan Suhaila, Norhamiza berkata,
walaupun sudah dirujuk kepada jururawat warga tempatan dan disahkan
seorang penumpang Malaysia yang merupakan doktor, namun kakitangan
AirAsia tetap bertegas penyakit Maryam Sofea yang merupakan kanak-kanak
orang kurang upaya (OKU) membahayakan penumpang lain.
Sambil meluahkan rasa kecewanya, Norhamiza mempersoal kewajaran
AirAsia memaksa adiknya tinggal selama lima hari di negara itu sedangkan
mereka langsung tidak memantau tahap kesihatan Maryam Sofea apatah lagi
membawa anak saudaranya ke hospital tempatan untuk rawatan lanjut.
"Kami membayar tiket menaiki pesawat AirAsia. Apalah salahnya
kakitangan mereka di Vietnam menghantar adik saya dan anaknya ke
hospital malam itu. Sekurang-kurangnya kami tahu keadaan Izan Suhaila
selamat.
"Bayangkan bagaimana perasaan 10 ahli keluarga kami termasuk ibu
selepas terpaksa pulang ke Malaysia tanpa Izan Suhaila? Paling
menyedihkan, kakitangan AirAsia langsung tidak membantu Izan Suhaila dan
hanya menghantar adik saya ke terminal teksi," katanya ketika dihubungi
di sini hari ini.
Kisah malang kedua-dua beranak itu menjadi tumpuan ramai sejurus
selepas artikel berkenaannya disiarkan wartawan TV3, Mazidul Akmal Sidek
di blognya http://www.mazidulakmal.com hari ini.
Mazidul Akmal yang kebetulan berada di tempat kejadian serta
menyaksikan insiden itu berkongsi secara terperinci apa yang berlaku dan
dengan sinis mempertikai sikap lepas tangan syarikat penerbangan
tersebut.
Menerusi blognya, Mazidul Akmal menulis: "Adakah kejadian berlaku,
bukti nyata nasib penumpang sah pesawat AirAsia boleh
diperkotak-katikkan sesuka hati? Jika wanita di dalam gambar di atas
tidak terbabit dengan syarikat penerbangan tambang murah itu, mengapakah
mereka bertugas di pintu 18 terpampang logo AirAsia? Maaf, kerana saya
amat jarang menaiki pesawat AirAsia, justeru memerlukan sedikit
pencerahan."
Dalam pada itu, Norhamiza meluahkan rasa syukurnya kerana kepayahan
Izan Suhaila mendapat pembelaan MAS dan Tourism Malaysia yang
menghulurkan bantuan walaupun pada hakikatnya inisiatif tersebut patut
diambil AirAsia.
"Periksa secara teliti terlebih dahulu sebelum membuat keputusan.
Jika Maryam Sofea membawa penyakit sudah pasti kami antara individu
paling awal dijangkiti kerana kami bersama-samanya. Saya sendiri tidur
sebilik dengan Maryam Sofea.
"Saya kesal dengan sikap AirAsia atas apa yang terjadi terhadap ahli
keluarga saya. Tidak mustahil perkara yang sama boleh berlaku kepada
orang lain pula," katanya.
4 comments:
Fly MAS, Fly FIREFLY, Fly MALINDO AVOID AIRASIA at All Costs
Kalau budak tu bangsa Cina DAP, agak2 Air Asial boleh cakap "we follow the book", tak?
sudah cukup sudah ....aku tak akan sekali kali naik air asia lagi . Aku juga akan pastikan syarikat aku tak ambil air asia lagi....
Tak ada perikemanusiaan langsung . dari Boss sampai ground crew semua nya tak boleh di harap....
Air Asia ..Yg selalu Delay ..everytime ..everywhere..
hmmmmm anyway yang jadi pelanggan terbesar air asia melayu jugak......tak boleh cakap apa......sendiri meletakkan martabat diri sendiri ke tahap paling bawah kan? - melayu biasalah nak murah, nak senang, nak cepat kaya paling pathetic sekali nak FREE!
Post a Comment