Thursday, August 18, 2011

Pelajar Saman Khazanah Selepas Gagal Dapat Biasiswa ??? Boleh ke macam ni??


Kes 1 : Ahmad menghadiri satu sesi temuduga kerja di sebuah syarikat. Sepanjang proses temuduga itu, Ahmad berjaya menjawab setiap soalan yang ditanya oleh penemuduga dengan lancar dan penuh yakin. Selang 2 minggu kemudian, Ahmad telah dimakumkan bahawa dia tidak berjaya dalam temuduga dan gagal mendapat kerja di syarikat berkenaan. Soalan kami, bolehkah Ahmad menyaman syarikat berkenaan?

Kes 2 : Dalam pertandingan Anugerah Juara Lagu lalu, ramai peminat meramalkan lagu nyanyian Faizal Tahir akan jadi juara kerana lirik dan melodinya yang menarik. Namun demikian, lagu berkenaan tidak dipilih sebagai juara sebaliknya lagu Ana Raffali jadi pilihan juri. Soalan kami, bolehkah Faizal Tahir menyaman penganjur Anugerah Juara Lagu?

Cuba anda baca kes di bawah ini dan kaitkan dengan kes di atas tadi.


Seorang pelajar yang gagal mendapat Biasiswa Khazanah-Cambridge menfailkan saman terhadap Khazanah Nasional Berhad dan tiga lagi.Chan Xian Yao, 19, memfailkan saman itu melalui firma guaman bapanya Chan Chow Wang di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini, Khamis.

Beliau menamakan Ketua Pegawai Eksekutif Khazanah, Tan Sri Azman Mokhtar, pengarahnya Azman Mohd Hussein, Khazanah dan Yayasan Khazanah sebagai defendan.Dalam saman itu Chan memohon perisytiharan bahawa pemberian Biasiswa Khazanah-Cambridge kepada tiga penerima adalah tidak sah.

Dia juga memohon pampasan dan ganti rugi kerana mengalami perasan malu dan tekanan akibat gagal mendapat biasiswa itu.Chan, yang ditawarkan tempat di Universiti Cambridge selama empat tahun bagi mengikuti kursus kejuruteraan kimia bermula Oktober tahun ini, mendakwa defendan tidak menjalankan proses pemilihan yang baik atau adil semasa peringkat pemilihan.

Pelajar itu berkata, Yayasan Khazanah telah menghantar satu e-mel kepadanya menyatakan dia tidak berjaya dalam permohonannya tanpa sebarang alasan.Katanya, defendan dalam kenyataan akhbar bertarikh 11 Jun lepas telah menyatakan hanya tiga pemohon diberi biasiswa itu tanpa memberi maklumat pemohon itu seperti nama, kursus atau keputusan akademik mereka.-Mstar



Pada pendapat anda, bolehkah seorang pelajar yang gagal mendapat biasiswa menyaman syarikat yang menawarkan tajaan biasiswa berkenaan?


Hai...macam-macam hal. Macam ini pun boleh jugak ke. Bikin dunia makin pening.


13 comments:

Anonymous said...

i dun think so :)

Lagipun, kalau saman ini berjaya, maka ia jadi sejarah dalam perundangan.

Lepas ni, mereka yg gagal dalam apa jua permohonan akan buat tindakan yg sama..iaitu saman.

ajai62 said...

Assalam Bro

Bapak kaya raya pun nak harap biasiswa kerajaan... bagi orang lainlah.. mana boleh nak saman, itu bukan pun hak dia... suruh dia mohon dengan kerajaan cina... nama pun macam cina asal Negara Cina...

Anonymous said...

oo..bapak dia Lawyer. Patut la!!!!

Anonymous said...

dia mungkin gagal dalam saman, tapi dia mungkin berjaya burukkan imej kerajaan melalui Khazanah di mata orang bukan melayu. Itu mungkin point dia..

kluangman said...

Dia wajar saman, sangat bagus dan patut saman, samannya akan disokong oleh Gereja, samannya akan disokong oleh Majlis Peguam dan samannya akan disokong oleh Pakatan Pembangkang. BERSIH pun patut sokong.
Kalau kalah pun Khalid boleh tawarkan biasiswa.

Samannya jadi logik sebab dia bukan Melayu, samannya logik sebab dia saman Melayu.

Kalau dia Melayu, memang samannya masuk longkang. Awal2 lagi dia kena kutuk dengan UMNO dan PAS.

bayan said...

Inilah akibatnya kalau bangsa melayu tak bersatu.Dah tak bersatu pulak tu agama pun kurang.Nafsu aje besar,usaha pun kurang.Politik kedai kopi yg lebih.Renungkan bersama.

anti bohmau said...

betul2 kiasu sungguh anak cina ni!

orang lain pun ramai yg tak dapat biasiswa. ada orang nak saman kerajaan balik? mestila ada sesuatu yg menyebabkan awak ditolak.

satu sbb mungkin awak anak orang berduit sbb bapak awak lawyer! ada syarikat guaman sendiri..maknanya lebih dari mampu sara awak belajar...

satu lagi mungkin awak terlalu over-confident & bongkak! ingat orang nak bagi ka kalau awak terlalu yakin hingga menafikan hak orang lain yg mcm padi berisi?

mcm pendatang! tak ingat tempat berpijak langsung!

padanla dgn bapaknya pun! dah kaya raya nak jugak mintak biasiswa yg lbh sesuai utk org miskin!

Anonymous said...

Dasar inclusive dan engage dan toleransi dan acceptance adalah punca sikap diaroarang dan semenjak 2004 dan 2008 semakin serlah peluang institusi kerajaan akan di perlekeh kan dan AIR ASIA dan Dream center melonjakkan kadar peluang untuk saman.
arjuna waspada
changkat lobak.

Anonymous said...

Kesan keterbukaan zaman pak lah badawi, tujuan hanya untuk menjatuhkan imej kerajaan je sedangkan mengikut nisbah pemberian biasiswa kaum bukan melayu memiliki percen yang lebih berbanding nisbah melayu, tapi biasalah kerajaan kita, tiada apa-apa akan diambil kerana dia bukan melayu kalau melayu dah lama suara-suara pontianak menyeringai mengutuk....

Anonymous said...

budak ni makan pun masih kena suap. ada hati nak saman. silap2 dia pulak kena bayar kos guaman Khazanah.

Anonymous said...

Budak Cina ni berlagak giler..dia lupa tahun ni Biasiswa Khazanah Global ada 7 biasiswa je..lebih 3000 org apply dan layak..semuanya dari segi akademik layak..8A ke atas..dari 7 biasiswa tu plak, 3 biasiswa untuk belajar kat Universiti Cambridge.Untuk 3 biasiswa ni, 98 calon masuk final list dan SEMUA finalis dapat A dlm semua matapelajaran & yg penting mereka 98 orang ni semuanya telah mendapat surat tawaran Universiti Cambridge..Tapi cuma 3 org je yg dapat biasiswa tu..so budak Cina ni perasan lah bagus..dia hingat dia sorang je yg dapat tawaran Uni. Cambridge ke? hello...ada 95 org lagi pun tak dapat ok..so jangan nak perasan bagus!

Anonymous said...

boleh. sebab dia ingat dia anak Kim Jong iL...banyak cantik muka hang..ingat duit bapak hang ka? cina musibat

Anonymous said...

Yakin dgn umno