Tuesday, December 8, 2009

Ada apa dengan KB Mall?


Pada 2 Jun lalu, bumbung bahagian timur stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang menempatkan pintu A, B dan B1 ke tempat duduk awam serta tempat duduk tetamu diraja serta orang kenamaan (VIP) runtuh.

Kemudian, terdengar nada suara yang mengaitkan kejadian runtuhan tersebut dengan kepimpinan kerajaan negeri Terengganu.

Dan pada 6 Disember, terjadi pula tragedi kereta terjunam dari parkir KB Mall yang meragut dua nyawa.

Adakah keterlaluan jika kali ini ia dikaitkan dengan kepimpinan kerajaan negeri Kelantan?

Mereka kata ”perkara ini sememangnya tidak dijangka, kemalangan”.


Ya, ia memang tidak dijangka tapi bila kena pada orang lain itu dipanggil bala. Nasib..nasib...

Kalau kita tengok struktur tembok bangunan penghadang kenderaan di tempat letak kereta tingkat tiga bangunan pasaraya KB Mall, ia sememangnya tidak kukuh.

Dan tragedi ini tidak akan berlaku sekiranya tembok setinggi 1.8 meter itu dibina dengan bata dengan terdapat tetulang besi di dalam, mustahil boleh runtuh sebagaimana berlaku.

Ketirisan? Rasuah? Penyelewengan?

Silakan SPRM, anda dijemput ke KB Mall, Kelantan.

10 comments:

anakbukitgantang said...

Salam Tuan,

mengikut pemerhatian saya bangunan KB Mall ini sepatutnya tidak diberikan CF atas sebab berikut

1- tiada reinforced steel untuk menampan bebanan lebih dididing pemisah antara tempat parkir dengan kawasan orang ramai

2- tiada safety net kepada didnding pemisah tersebut- sebab itu kereta boleh menjunam jatuh ke atas escalator

Disini saya nak bangkitkan beberapa perkara yg saya rasa YB Takiyudin PATUT tahu sebagai orang kuat Exco Kerajaan tempatan

1-Jika tiada layak CF kenapa dilepaskan beroperasi?

2-setiap projek pembangunan di mana mana PBT disini Majlis Perbandaran Kota Bharu perlulah melihat pelan perancangan dan pembangunan dulu

Ada atau tidak pelan dan kelulusan tersebut?

Jika tiada maka pengurus projek, Syarikat pemaju dan kontraktor terbabit wajar disenar hitamkan oleh CIDB sert PKK!

hisyamuddeen said...

hmmmmmmmmmmmmmm

Anonymous said...

kalaulah benda ini berlaku kpd hindraf, beratus jutalah kena saman kerajaan kelantan dan tuan punya kb mall. apa hal anak2 melayu yg kena itu? kes dah ada, bila nak bertindak? masih senyap je. Ke peguam melayu lembab?

My Longest Yard said...

Salam ABG,

Tragedi di KB Mall akan menjadi titik permulaan kepada pembongkaran isu kelulusan CF di Kelantan.

SPRM, anda sekali lagi dijemput ke KB Mall, Negeri Cik Siti Wan Kembang.

Anonymous said...

erm....

kelantan takpe kot...
orang lain takleh...

nik aziz kata dah nak jadi.. kuasa tuhan..

tapi kalau tempat orang lain...? BALA??

My Longest Yard said...
This comment has been removed by the author.
My Longest Yard said...

Titi Gantung runtuh di Perak, keluarga mangsa pakat saman termasuklah kepada kerajaan negeri.

Kepada keluarga mangsa, anda ada hak utk menyaman kerajaan negeri Kelantan.

Anonymous said...

Daripada Nik Aziz dok doa bala tak tentu hala, baik berdoa bangunan2 lain di KB tak runtuh!.

Anonymous said...

tu kat kb mall kita nak saman kerajaan kelantan.

kalau kat jalan raya yang berlubang sana sini kita nak saman siapa?

lembabkah kita?

Anonymous said...

Tiba2 masuk topik jalan raya pulak daa...

Kang aku masuk topik banjir kat kelantan kang, mau berjuta kelantan kena sama...

Lembab mcm tapirkah kita?