Thursday, June 3, 2010

Jangan biarkan rakyat menangis..


Nampaknya ada menteri yang berani usik subsidi rakyat. Kalau subsidi tidak ditarik,maka Malaysia akan bankrup dan jadi macam Greece. Setaraf sampah.


Itu hak menteri untuk cakap macam tu. Dia punya pentas, dia punya rostrum. Peduli apa sama rakyat.


Tapi aku pun rakyat. Keluarga aku, kawan-kawan aku rakyat. Orang kampung aku pun rakyat. Hati rakyat akan terusik bila subsidi diusik. Lebih-lebih lagi bila melibatkan perbelanjaan harian - petrol, tol dan barang keperluan.


Lupakah anda wahai pak menteri, kemudahan yang diterima secara langsung oleh rakyat adalah subsidi. Tak kira yang di bandar atau di kampung, semua akan dapat merasa subsidi.


Kerajaan buatlah apa pun. Lebuh raya bertingkat, jambatan bengkok, bangunan pencakar langit atau lain-lain, yang dapat faedah secara langsung golongan tertentu saja. Rakyat luar bandar tak dapat apa-apa.


Dulu bila kerajaan tubuhkan pasukan F1, aku sokong walaupun kos berpuluh juta. Duit rakyat jugak diperah.


Tapi bila subsidi nak di usik, hati rakyat cukup terasa. Dulu petrol dah naik sampai RM2.80 seliter. Rakyat bagi ‘hadiah’ untuk kerajaan. Tumbang 5 negeri.


Bila nak buat keputusan, selamilah perasaan rakyat. Luka dalam hati sapa yang tahu…


2 comments:

Anonymous said...

aku tambah kat sini... semua subsidi tu dapat terus kepada rakyat tak kira kaya miskin. mereka tu semua rakyat. kalau dipotong subsidi dan kerajaan jimat RM100BILLION, sapa nanti yang belasah duit ni? Tentu ada pemimpin/keluarga pemimpin/kroni pemimpin dan lain2 yang dekat dgn pemimpin yang BELASAH DUIT NI. aku dah nampak sangat apa yang akan berlaku pada duit yang dijimatkan itu.... dah tua dah, dah tahu sangat dah... Aku nak pesan pada pemimpin, tak kira sapa, JANGAN BUAT RAKYAT SUSAH. KALAU TAK BOLEH TADBIR NEGARA INI DENGAN BAIK DAN KALAU NAK SUSAHKAN RAKYAT, BERHENTI JADI PEMIMPIN. Tak kita sapa kamu, BN ke PR ke. Kalau tak pentingkan rakyat, negara... pergi MAMPUS LAGI BAIK.

Anonymous said...

pemimpin jangan buat keputusan hingga menyebabkan rakyat menangis...nanti buruk padahnya.