Saturday, November 28, 2009

Harimau itu sedang memerhatikan mangsanya menari..



Petang semalam saya berkesempatan untuk pergi ke Shah Alam untuk bertemu dengan kawan-kawan yang saya kira sudah hampir setahun tidak berjumpa.

Saya sememangnya telah merancang untuk berjumpa dengan mereka pada hari raya kerana inilah waktu terbaik yang ada memandangkan saya berkhidmat jauh di perantauan.

Saya sudah lama tidak menjejakkan kaki ke Selangor yang kini sentiasa kaya dan meriah dengan kontroversi oleh para pemimpin negerinya. Seperti mahu membina 'jenama', publisiti murahan sebegini sememangnya mendapat tempat dalam media arus perdana.

Biasanya, orang yang terdesak saja akan bersikap begitu. Modus operandinya mudah. Iaitu mengeluarkan sesuatu kenyataan dan membiarkan media dan rakyat membincangkannya selama sebulan sama ada di kedai kopi, di tempat kerja atau di dalam blog-blog.

Dalam seminggu lepas saya ada terbaca beberapa artikel dalam blog yang memberi kritikan kepada UMNO Selangor. Katanya, UMNO Selangor tidur dan tidak membuat kerja.


Sepanjang perjalanan ke Shah Alam, mata saya liar memerhati sebarang bentuk banner yang di pasang di tepi jalan. Mana tahu mungkin saya ada ternampak promosi program-program kemasyarakatan yang dianjurkan oleh UMNO Selangor. Setidak-tidaknya ia dapat menjawab dan menafikan statement 'UMNO Selangor Tidur'.

Tapi, satu banner pun saya tak jumpa. Tak mengapa. Mungkin saya tidak perasan.

Saya ada mengajukan pertanyaan kepada kawan saya yang memang orang Shah Alam.

Betulkah UMNO Selangor tidur?

Kawan saya menjawab "beliau mengakui memang ada orang cakap UMNO Selangor tidur kerana orang tidak nampak sebarang bentuk tindakan agresif, menyerang tanpa rasa simpati, menangguk air di keruh, menikam hingga ke rusuk atau lain-lain. Tapi beliau percaya bahawa UMNO Selangor tidak bisu,tidak pekak atau cacat. Dan percayalah,mereka sedang menyusun strategi dalam senyap dan akan menerkam bila tiba masa yang paling sesuai. Bukankah aktiviti bawah tanah atau strategi bergerak dalam senyap lebih merunsingkan musuh berbanding dengan taktik 'bertelur sebiji riuh sekampung'".

Biasanya taktik 'riuh sekampung' ini diamalkan oleh Anwar Ibrahim. Kisah elaun RM1 dijaja hingga ke peringkat antarabangsa.

Jawapan yang diberikan oleh kawan saya ini membuatkan saya terfikir. Ada betulnya juga. Bertindak seperti harimau yang sudah lama memerhatikan mangsanya 'menari'. Apabila peluang datang,baru terkam.



Selepas Perak, mungkin episod kedua 'The Art of War' akan berlaku di Selangor.

Kita tunggu dan lihat.



2 comments:

Sharinginfoz said...

politik kan.. apa2 boleh jadi.. bosan2 datang le tgk my blog...

Anonymous said...

Media perdana,

Tolong jangan lagi beri 'publisiti'
berkenaan pengharaman BTN.

Itu strategi PR Selangor utk promosi SPIES.