Saturday, August 8, 2009

Adakah demonstrasi jalanan itu satu gerakan subversif?


Kuala Lumpur Sesak

Kuala Lumpur telah menjadi sesak pada 1 Ogos 2009. Kenapa boleh sesak? Ada konsert percuma di tengah ibu kota? Atau ada majlis rumah terbuka rakyat (makan free)? Ataupun pasukan Manchester United main bola kat padang Dataran Merdeka? Bukan…bukan…



Sebenarnya ada satu majlis(majlis haram sebab ia perhimpunan tanpa permit) telah dijalankan pada tarikh tersebut iaitu perhimpunan Gerakan Mansuhkan ISA. Menurut tentatif program, antara acara yang akan dijalankan adalah berkumpul beramai-ramai di tengah jalan sambil menyanyi serta menjerit. Tak kisahlah sama ada suara mereka yang hadir itu sedap atau tidak yang penting suara jelas dan lantang.



Apabila ahli majlis sudah berkumpul sehingga mencecah 100,000 (tolak 90,000), maka acara seterusnya adalah acara ‘jalan kaki sambil berpimpin tangan’ menuju ke Istana Negara bertujuan untuk menyerahkan memorandum mansuhkan ISA kepada YDP Agong.

Bila ditanya kepada penganjur mengapa perlu diadakan perhimpunan haram atau demonstrasi jalanan ini? Mereka menyatakan bahawa ia diadakan atas tiket demokrasi dan kebebasan bersuara.

Demonstrasi Jalanan

Ada sesetengah pihak berpendapat bahawa gerakan demonstrasi jalanan/rusuhan ini merupakan salah satu ancaman dalaman kepada negara. Ia boleh dianggap satu gerakan membangkitkan sentimen rakyat untuk membenci dan menentang kerajaan yang memerintah.

Timbul persoalan di hati penulis iaitu adakah demonstrasi jalanan/rusuhan adalah satu gerakan subversif kerana gerakan ini turut bertujuan untuk membangkitkan rasa benci rakyat dan seterusnya menentang kerajaan secara terbuka termasuklah berdemo di jalanan.

Apa itu subversif?

Menurut DBP(Dewan Bahasa dan Pustaka) subversif bermaksud satu agenda yang bertujuan untuk melemahkan atau me­musnahkan sesuatu sistem politik, kerajaan, agama, dan lain-lain. Agenda tersebut boleh dijalankan dengan secara sulit atau secara terbuka.

Subversif Menurut Perlembagaan Persekutuan

PERLEMBAGAAN PE RSEKUTUANPART XI - KUASA KHAS MENENTANG PERBUATAN SUBVERSIF, KEGANASAN TERANCANG, DAN PERBUATAN DAN JENAYAH YANG MEMUDARATKAN ORANG AWAM DAN KUASA DARURAT
Perkara 149. Perundangan menentang perbuatan subversif, tindakan yang memudaratkan ketenteraman awam, dsb.


(1) Jika sesuatu Akta Parlimen menyebut bahawa tindakan telah diambil atau diancam oleh mana-mana kumpulan besar orang, sama ada di dalam atau di luar Persekutuan-

(a) untuk menyebabkan keganasan terancang terhadap orang atau harta, atau untuk menyebabkan sebilangan besar warganegara takut akan keganasan itu; atau

(b) untuk membangkitkan perasaan tidak setia terhadap Yang di-Pertuan Agong atau mana-mana Kerajaan di dalam Persekutuan; atau

(c) untuk menggalakkan perasaan niat jahat dan permusuhan antara kaum yang berlainan atau golongan penduduk yang berlainan yang mungkin menyebabkan keganasan; atau

(d) untuk mendapatkan perubahan, selain dengan cara yang sah, apa-apa jua yang ditetapkan melalui undang-undang; atau

(e) yang memudaratkan penyenggaraan atau perjalanan apa-apa bekalan atau perkhidmatan kepada orang awam atau mana-mana golongan orang awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya; atau

(f) yang memudaratkan ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, atau yang memudaratkan keselamatannya, maka apa-apa peruntukan undang-undang itu yang bermaksud untuk memberhentikan atau mencegah tindakan itu adalah sah walaupun peruntukan itu tidak selaras dengan mana-mana peruntukan Perkara 5, 9, 10 atau 13, atau walaupun, jika tidak kerana Perkara ini, peruntukan itu akan terkeluar daripada kuasa perundangan Parlimen; dan Perkara 79 tidaklah terpakai bagi Rang Undang-Undang untuk sesuatu Akta yang sedemikian atau bagi apa-apa pindaan kepada sesuatu Rang Undang-Undang yang sedemikian.

Adakah rusuhan/demonstrasi jalanan itu subversif?

Pendapat penulis…

Penulis fikir adalah baik jika pihak kerajaan meluaskan fahaman di dalam makna subversif tidak sahaja subversif dari segi komunis, tetapi sebarang anasir yang tidak diingini(demonstrasi jalanan/rusuhan) yang ingin menjatuhkan tatahidup demokrasi di dalam negara ini. Ia hendaklah ditegah sama ada melakukan subversif itu dengan cara langsung atau tidak langsung.

Sudah terbukti bahawa ada puak-puak akan melakukan apa sahaja termasuklah menggunakan tipu helah dan daya bagi menjahanamkan tatahidup serta mengganggu gugat ketenteraman awam di negara ini di dalam subversif.

6 comments:

Anonymous said...

saya sgt2 bersetuju ngan penulis

Anonymous said...

demontrasi jalanan pelopornya Anwar Ibrahim di Malaysia dan subversif paling berjaya adalah anjuran beliau.

singkir Anwar, demontrasi jalanan dan subversif akan tiada kesannya.

CUPING MERAH said...

KO YANG LETAK HALAL HARAM BUKAN TUHAN


JAHILNYA KORANG SEMA...UMNGOK!!

WAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!

Nasionalis1982 said...

Cuping Merah,

'Pemimpin anda telah mengajar' rakyat untuk meletakkan yang mana halal dan yang mana haram,yang mana salah dan yang mana betul mengikut kepentingan politik masing-masing.

Salahkah aku sebagai rakyat berkata demikian?

Yes2ISA said...

A good analysis.

Keep it up bro

balikla kepada al quran dan sunnah nabi said...

Tugas & Sikap Rakyat terhadap pemerintah muslim menurut manhaj Salafi
Ada dua tanggungjawab terhadap pemimpin yang perlu ditunaikan oleh rakyat.

Pertama : Taat.

Perintah mentaati pemerintah amat jelas dalam Al Quran dan Hadis-Hadis yang sahih.

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya. (An Nisaa : 59)

Sabda Nabi s.a.w :

Maksudnya : "Wajib atas kamu dengar dan taat dalam keadaan susah dan senang, rela dan terpaksa dan dalam keadaan yang merugikan kamu" (Muslim)

Kata Imam al Nawawi:

Maksudnya: Berkata para Ulama: Maknanya adalah WAJIB mentaati pemerintah dalam perkara yang sukar dan dibenci jiwa dan selainnya selama mana ianya bukan maksiat jika ianya maksiat maka tidak ada taat seperti mana yang dinyatakan dalam hadis-hadis yang lain (Sharah Sahih Muslim, 12/224)

Perintah seorang pemerintah itu dapat dibahagikan kepada 3 jenis:

1. Apa yang Allah dan RasulNya perintahkan seperti solat berjemaah, menutup aurat. Hukumnya Wajib ikut.

2. Apa yang Allah dan RasulNya larang seperti dedahkan aurat, isbal pakaian. Hukumnya Haram taat.

3. Apa yang tiada nas syarak sama ada suruhan atau tegahan bahkan ianya adalah atas maslahah dan mafsadah seperti peraturan-peraturan jalan raya. Hukumnya Wajib taat.

(Risalah Taat Wulatil Umur(himpunan fatwa Ibn Baz & Ibn Usaimin berkenaan Taat pemerintah) edaran kerajaan Arab Saudi)


Walaupun haram mentaati perintah maksiat itu namun Haram juga memberontak kepada pemerintah dan memeranginya selama mana dia tidak menjadi kafir.


Daripada Ummu Salamah rh bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya akan memerintah kamu nanti pemerintah-pemerintah, maka (ada perbuatan mereka) yang kamu setujui dan ada yang kamu ingkar, maka sesiapa yang membenci (maksiat yang mereka lakukan) dia telah terlepas (daripada azab), sesiapa yang mengingkarinya dia selamat, tetapi sesiapa yang reda dan mengikut (maka dia termasuk orang yang bersubahat)". Mereka (sahabat) berkata: Apa tidak patutkah kami memerangi mereka (pemerintah) ? Jawab baginda : Tidak boleh selagi mereka bersolat. (Hadis Muslim, Abu Daud, Al Tarmizi dan lafaz pada Muslim)

Kedua : Al-Nusrah (Pertolongan)

Wajib membantu pemerintah dalam perkara makruf dan mencegah mungkar. Jika pemerintah menyeru kepada jihad, maka Wajib menyahut seruan beliau.

Sabda Nabi s.a.w :

Sesungguhnya imam itu adalah perisai diperangi dibelakangnya dan dijadikan perlindungan, maka jika dia (Imam) menyuruh dengan Taqwa kepada Allah azza wa jalla dan berlaku adil maka ianya merupakan pahala baginya dan jika dia menyuruh dengan sebaliknya maka ia menjadi dosa atasnya ( Bukhari dan Muslim )